11 augustus 2019 Le Chateau des Marais Chambord
13 augustus 2019 - Muides-sur-Loire, Frankrijk
We moeten er vandaag 'vroeg' uit, dwz rond 8:30 uur. Ik ga weer stokbrood halen. Lijkt een dagelijks ritueel te worden. Het winkeltje is niet heel erg ver lopen, met goed voor mijn benen.
Vandaag staat Le Chateau Chambord op de planning, het kasteel waar we voor naar Chambord kwamen!
Het is een schitterend kasteel op bijna steenworp afstand van de camping, oké kleine 10 minuten rijden met de auto, maar vergeleken vorige keren in het Loiredal is ze het echt heel dichtbij!
Het kasteel bestaat uit 4 lagen: de begane grond met keuken en koetsenzaal, 3e etage terrassen, 2e etage exposities, 1e verdieping stijlkamers.
Je gaat het kasteel binnen via de achterkant. Deze laag is slechts 1 laag hoog en zit alleen aan de zijn - en achterkant van het gebouw. Als je de binnenplaats oversteekt, kun je het hoofdgebouw binnengaan. Dat zie je meteen de dubbele wenteltrap. Je kunt dat aan 2 kanten starten en dan zie je elkaar door het midden. Schijnt erg bijzonder te zijn, heb ik niet gemerkt ☺️
Er zijn 4 zalen: de filmzaal, deze hebben we overgeslagen, de jachtzaal met diverse opgezette dieren en mooie geweien aan de muur, de zaal 'Les Illustres' met aangemaakt verschillende schilderijen, de zaal van 'de Bourbons' met diverse portretschilderijen in groot formaat.
Dan lopen we naar de keuken: wat een joekel!!! En wat is er veel bewaard gebleven van echt vroeger. Schitterend om te zien!!
Dan gaan we via de wenteltrap naar de 3e etage en dat is een pittige klim, maar het uitzicht vanaf de terrassen is prachtig. Sowieso het dichtbij zien van de talrijke torens in een bizarre symbiose van flamboyante gotiek en Italiaanse Renaissance (vooral de lantaarntoren in het midden) die Chambord rijk is, is prachtig om te zien, maar ook het uitzicht op de tuinen rondom het kasteel en het verdere domein van Chambord (wat tegenwoordig in Nationale handen is) is echt heel erg mooi!
Dan dalen we af naar de 2e verdieping. Dat zijn prachtige gewelven waarin de emblemen van Frans I gebeeldhouwd zijn: een F, een salamander, een kroon en iets met een touw, maar dat ben ik even kwijt. Verder zijn er hier 4 zalen met verschillende exposities. Daar vinden we niet zoveel aan een omdat het zo druk is, dalen we af naar de 1e verdieping.
Dat is toch wel de mooiste verdieping, want hier zijn de stijlkamers en dat vind ik zo ontzettend mooi! We zien een redelijk eenvoudige slaapkamer van Frans I, de wat mooiere slaapkamer van de Koningin, het prachtige extravagante appartement wat Lodewijk XIV heeft ontworpen, de slaapkamer van de gouverneur, de gastenverblijven. Het is allemaal te mooi!! Wat een luxe, alhoewel en gewone douche of wc nog niet was, maar toch.... Schitterend!
Dan zijn we wel een beetje gaar en lopen we naar beneden naar de koetsenzaal. Daar staan prachtige rijtuigen! Nu alleen nog de zwarte friezen ervoor en rijden maar 😁
Het regent inmiddels zachtjes. Dillan wilde graag met een bootje varen, maar dat is met regen helaas geen optie. Misschien later in de vakantie.
We hebben ook nog niet gegeten en het is inmiddels 14:00 uur. We hebben geen brood meegenomen en de terrasjes in Chambord (het is een dorpje met winkeltjes en al op zich) zitten vol, dus gaan we naar huis terug.
Na een broodje voelen we ons allemaal wat beter. Ik duik oververmoeid mijn bed in (slechte nachten gaan opbreken). Nadat ik weer wakker ben, is Dillan gaan zwemmen met Bram en Noor (verrassend) en gaan René en Linsey nog even terug naar het landgoed van Chambord om zwijntjes te spotten en dat lukte. Ze hebben er wel 10 gezien, ook kleintjes, dus dat gaan we van de week zeker nog een keer overdoen.
Rond 18:30 uur begint het opnieuw te spatten en René en ik gaan pizza's en pannenkoeken halen bij de take away.
Dat duurt zo'n 20 minuten dus halen we wat te drinken. René een biertje en ik een Mojito Fraise. Die kan ik niet zo snel opdrinken, maar het eten is wel al klaar... Dus glas maar mee naar het huisje genomen 😁 Morgen wel weer terug brengen..
Na het eten gaan Bram en Dillan nog even naar het grote speelveld. Linsey blijft weer veilig bij ons. Het wordt tijd dat ze een eigen vriendinnetje krijgt hier... Hebben wij ook even rust hahaha. Maar goed, badmintonnen gaat steeds beter met Linsey, mijn boek is bijna uit en mijn tekening bijna ingekleurd 😉
Dillan komt weer op tijd terug. Hij had geen zin meer en hij speelt nog een potje patiencen met Linsey. We zijn allemaal moe en de kids gaan daarom een beetje op tijd naar bed (22:00 uur). Het is te koud om buiten te zitten en daarom verhuizen we naar binnen. We spelen nog een potje patiencen en sluiten daarna ook onze oogjes. Tot morgen!