13 augustus 2019, Le Chateau des Marais Chambord

15 augustus 2019 - Muides-sur-Loire, Frankrijk

Ik stap vandaag rond 8:37 uur uit bed en maak René wakker. Hij vindt het te vroeg, maar komt er even later alsnog uit. We gaan vandaag naar Zooparc de Beauval in St. Aignan op zo'n 56 kilometer hier vandaan. De overburen hebben het in 3 kwartier gereden, ik ben benieuwd hoe lang wij er over van doen.

Nou dat scheelt zo'n 1 uur, want na bijna 2 uur rijden en via Keulen en Aken naar St. Aignan komen we aan bij de dierentuin. Wat een omweg!! We parkeren de auto op een megagroot parkeerterrein en we moeten een stukje lopen om bij de ingang te komen.

We zijn in 2006 ook in dit park geweest en toen kostte een kaartje EUR 17 per persoon, baby's gratis. Nu kost een kaartje EUR 32 per persoon, met korting (even goed zoeken op internet) EUR 28 voor volwassenen. Op de plattegrond is dan ook wel te zien dat er erg veel is bijgebouwd in de afgelopen 13 jaar. We moeten aardig doorlopen willen we alles kunnen zien, zo'n supergroot park is het geworden. Het schijnt ook in de top 5 van grootste dierentuinen van de wereld te staan.

Zijn er dan ook zoveel verschillende dieren? Ja, absoluut!

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten vogels, ook soorten die we nog nooit gezien hadden. Van gewone kleine vogeltjes tot grote roofvogels, zelfs de Amerikaanse zeearend, Andescondor en de Stellers zeearend, maar ook de struisvogel, de emoe, de nandoe en kleine papagaaien en watervogels. Te veel om op te noemen.

En dan natuurlijk de roofdieren. De leeuw, de Sumatraanse tijger (helaas niet gezien), de witte leeuw, de witte tijger (deze wel gezien), de cheetah, de panter, de lynx, de viskat, de sneeuwpanter, de hyena's, de Afrikaanse wilde hond, de beren, het koalabeertje, de panda's en natuurlijk de wolven. De Tasmaanse Duivel heeft Dillan wel gezien, maar ik niet 😔

En niet te vergeten apen: Oerang Oetang, gorilla, chimpansee, ringstaartmaki en als andere soorten apen en halfapen.

Dan nog hoefdieren: de giraffe (ander soort dan in Artis) met een jong van nog geen 3 weken oud, zebra's, gazelle, okapi's, gnoes, springbokken, een watusi rund, dromedarissen, nijlgau en nog veel meer.

De dikhuiden: de olifanten, de neushoorns (2 soorten), het nijlpaard in een bassin waar je voor loopt en je ze dus kunt zien zwemmen, en de tapir (2 soorten, is dat eigenlijk een dikhuid?).

Het reptielenhuis en het acquariumhuis hebben de kids en ik niet gezien. Wij zitten bij de zeeleeuwenshow als René nog een rondje loopt langs de krokodillen en de gorilla's.

Dan hebben we ook nog kangoeroes, capibara's en mara's gezien.

Bij de wolven en beren was een loopbrug gemaakt, maar dat moest je hen en teug over. Daardoor was het er megadruk. Ook bij de panda's zijn mensen echt gestoord! Ze duiken allemaal op een kluitje om maar een plaatje te schieten van 1 van de zeldzaamste dieren in een dierentuin. Snap ik wel hoor, doe het zelf nl ook 😁 Je wil het dier tenslotte toch kunnen zien en later laten zien 😉

Vanaf de olifanten gaat een gondel naar de leeuwen. Die gaat natuurijk hoog, maar toch hebben we 'm genomen. Een bijzondere ervaring om zonder sneeuw toch in zo'n gondel te zitten.
Vanaf de gondel kun je het park mooi overzien, maar daar heb ik niets van meegekregen 😁😉. De andere gelukkig wel.

We hebben vanaf de grond nog de roofvogelshow in de lucht gezien. Dat wil zeggen, de grote roofvogels en gieren, maar ook ooievaars en pelikanen gaan dan de lucht in.

Om 18:30 uur zijn we er maar mee. Dillan wil nog even in het winkeltje kijken. Het is daar mega druk en de rij voor de kassa is ook erg lang. Kopen wordt dus niets, het is er trouwens ook stervens duur.

We gaan terug naar de auto, we hoeven geen parkeergeld te betalen. Dat is nog eens een verademing! Ik rijd voor de verandering eens terug naar huis. We gaan door St. Aignan, maar we komen compleet vast te staan in de file. Weet is maar 1 hoofdweg de stad uit een die staat na de uitloop van de dierentuin direct vast. Ipv 19:30 uur thuis komen, staat de klok al op 20:30 uur. We moeten daarom ergens onderweg gaan eten. Dat wordt bij Taco's Royale in Contres. De patat is erg zout en het broodje kebab is zonder saus. Maar het smaakt prima na een dagje lopen!

Bij thuiskomst vraagt Linsey aan mij of ik haar jasje heb gepakt bij het reataurant. Nee dus. René haalt haar jasje 's avonds nog op. Weer een rit van ruim een uur. Hij is net op tijd terug voor het sluiten van de slagboom. Die is 's nachts tussen 22:30 en 7:00 uur gesloten.

De kids douchen ondertussen en gaan naar bed. Na een vermoeiende, maar diervolle dag gaan wij ook op tijd naar bed.

1. E. A. de Jong:
    15 augustus 2019
    Dus voorlopig dieren genoeg gezien! !!!