16 augustus 2019 Le Chateau des Marais Chambord

19 augustus 2019 - Muides-sur-Loire, Frankrijk

De wekker gaat om 8:00 uur en ik mag er uit om Linsey wakker te maken. We gaan nl paardrijden deze ochtend.

Dan wordt er op de caravan geklopt. Het zijn Deborah, Noor een Bram. Ze gaan weer terug naar Nederland. Nadat wij nog wat overgebleven spullen van ze krijgen, wensen we ze een fijne terugreis.

Na het ontbijt brengt René ons weg naar Centre Equestre Montlivault. Het is een manege langs de Loire waar je ook buitenritten kan maken. We krijgen een pony en paard toegewezen en een zak met borstels en een halster. Ik mag op Malola en Linsey mag op Keaton. Dit zijn ook het paard en pony waar Deborah en Bram op hebben gereden. We mogen ze lekker gaan poetsen.

Malola is erg lief en rustig. Ze heeft een kap op, omdat ze een ontstoken oog heeft. Dat is te merken tijdens het rijden, want ze kijkt steeds scheef en gebruikt daardoor merendeel alleen haar goede oog.

Keaton is ondeugend en eet blaadjes van de bomen zodra hij de mogelijkheid krijgt. Verder is ook hij erg lief.

We rijden het grootste deel gewoon in stap. We hebben een klein stukje gedraagt, maar ik heb te veel last van mijn knie waardoor dat niet meer gaat. Het heeft niet, de weg is spannend genoeg, doordat Melies (de instructrice) op een pony zit die veel schrikt. Hij wil niet soepel langs auto's of onbekende plekken rijden, dus Melies moet hem erg aansporen. Daarnaast is de weg lekker heuvelig en moeten we een paar keer in draf om de berg op te komen. Dat gaat gelukkig goed. Het is een mooi, maar erg droog gebied en gaat zelfs langs de Loire. Ik vergeet helemaal foto's te maken tijdens het rijden. Niet echt heel handig, maar ja.

Na een uur komen we terug bij de manege en ik begin al aardig spierpijn te krijgen. We stijgen af en zadelen de paarden af. Nog een borstel er overheen en dan is het tijd om terug te gaan naar het landje waar ze stonden. Later mogen ze de wei in, en groot droog stuk grond met een paar bomen voor schaduw. De paarden zien er goed uit, ze worden goed gevoed en verzorgd en dat maakt het ook goed zo.

René is inmiddels gekomen en nadat we nog een paar andere paarden hebben gezien en Melies hebben bedankt, gaan we boodschappen doen. Altijd fijn, stinkend in legging met shirt, erg charmant hahaha.

Als we thuis komen, moeten we snel eten, want René en Dillan gaan vanmiddag kayakken. Zij moeten om 13:45 uur aanwezig zijn en dat halen we gelukkig met gemak. Ze krijgen een waterdichte ton en 2 reddingsvesten en worden om 14:00 uur naar het beginpunt in Muides-sur-Loire gebracht. Vanaf daar gaan ze 15 kilometer varen met de stroom mee, maar met flinke wind, windkracht 4, tegen. Ze stoppen onderweg 2 keer om wat foto's te maken of wat te eten en drinken, maar moeten verder ploeteren om om 18:00 uur binnen te zijn. Dat halen ze dan ook maar net.

Ik ben met Linsey in de tussentijd naar Vineuil gereden om te shoppen. We hebben niet veel gekocht (playmobil en stiften), maar wel veel lol gehad en het ijsje bij de McDonald's smaakte goed! Om 16:30 uur zijn we bij het kayakken terug, maar René en Dillan moeten dan nog 5 kilometer. René vermoedt dat ze rond 17:15/17:30 uur wel binnen zijn, dus ik breng Linsey naar de caravan. Zij gaat spelen en ik haast me terug naar het kajakken met droog ondergoed en broeken, want dat was nat geworden heeft René me verteld. Dus om 17:15 uur zat ik bij het eindpunt van het kayakken en al wie er binnen kwam, geen René en Dillan. Pas om 18:00 uur kwamen ze binnen.

Snel naar huis om te eten. De mannen hebben echt flink moeten peddelen en hebben wel trek. We halen wat bij de take away en na het eten gaan we douchen en allemaal op tijd naar bed. Het was een sportieve dag zo.

1. E. A. de Jong:
    19 augustus 2019